Svetelná terapia - účinky a kompletné informácie

Svetelná terapia: svetelné okuliare alebo svetelné biolampy

Jednoduchá, praktická, bezriziková, lacná a prospešná metóda do dnešnej doby. Vplyv svetla na lidskú psychiku a somatiku je bezpečne preskúmaný. Svetelná terapia najmä upravuje vzťah medzi svetlom a tmou a dodáva chýbajúce svetlo.

Vztah svetlo-tma: biorytmy

Ľudský mozog využíva striedanie svetla a tmy (tzv. biologické hodiny) pre synchronizáciu množstva vnútorných funkcií: hormonálneho systému, chuti k jedlu, trávenie, spánku, libida, nálad a ďalších. Pokiaľ je systém biologických hodín narušený, organizmus nefunguje dobre. Umelé osvetlenie, práca na zmeny, usínanie a vstávanie v nepravideľnom čase, jetlag a ďalšie podobné veci patria bohužiaľ do výbavy dnešného moderného sveta.

Chýbajúce svetlo

Je bežné, že v severských krajinách aj u nás v časoch jesene a zimy je menej slnečného svitu. V severských krajinách je okrem iného  práve preto najvyšší výskyt depresií i samovrážd – u nás obdobne vzrastú depresie pravidelne práve na jeseň. Prečo na menej slnečného svitu naše organizmy nie sú už adaptované? Ve skutočnosti do určitej miery sú, respektíve boli: pred vznikom industriálneho sveta sa človek týmto biorytmom prispôsoboval. Napríklad sa v zime chodilo oveľa skôr spať, nepoužívalo sa umelé osvetlenie, ľudia trávili oveľa viacej  času vonku, na slnku. Dnešný svet sa v priebehu 100 rokov priemyslovej revolúcie radikálne premenil a na to sa žiadny organizmus (starý 30.000 rokov) nedokáže adaptovať. Svetlo dnes chýba väčšine ľudí, v našom podnebnom pásme najmä na jeseň, v zime a na jar.

 

História a biológia

Svetlo je základom života – bez neho by vôbec neexistoval. Dostatok svetla potrebujeme doslova k životu – bez neho organizmus trpí. Svetlo nielen že cítime, je priamo súčasťou našej biológie: pri priechode sietnicou sa mení na elektrochemickú energiu, ktorá riadi takmer všetko - hormonálny, endokrinologický i časť nervového systému. Fascinujúcim fenoménom pre ľudstvo je od nepamäti. Veľa významných vedcov skúmalo jeho vplyv, jedno z prvých ocenení bolo udelené už v roku 1903 (Niels Ryberg Finsen – Nobelova cena). Dnes existujú tisícky vedeckých štúdií, ktoré prospešnosť a dôležitosť svetla jasne popisujú. Ničmenej i bez vedcov predsa vieme: keď sa počasie zamračí, máme horšiu náladu!

 

Výhody

Svetelná terapia pri správnom použití ľahko a prirodzene upraví deficity, ktoré máme vďaka životu v priemyslovej dobe. Dodáva svetlo čo najpodobnejšie slnečnému svitu. Svetelná terapia je vhodná pomôcka pre všetkých, kterí majú veľa stresu, sú unavení, preťažení, často cestujú lietadlom (jetlag) a menej alebo špatne spia. A zásadná a každodenná a takmer povinná pomôcka by to mala byť pre všetkých, ktorí trpia nespavosťou, depresiami, výkyvmi nálad a podobnými chorobami.

Chýba vám motivácia? Cítite pokles energie? Cítite sa duševne zle? Máte neustále chuť na jedlo? Alebo menšiu chuť na sex? Ste po ránu unavení? Prebúdzate sa ráno príliš skoro? V tom prípade určite svetelnú terapiu začnite používať – všetko sa zlepší.

 

Pozor - nepliesť  si svetelnú terapii s týmito metódami:

  • AVS prístroje: AVS prístroj má oveľa širšie využitie a používa ako hlavný princíp schopnosť pomocou svetla (a zvuku) preladiť mozgové vlny a činnosť mozgu. Pre  AVS technológiu teda nie je zásadné vnímanie svetla ako takového.
  • Svetelná terapia pre ,,kožu“: Svetlo, pôsobiace v odlišnom spektre vĺn (čiastočne aj viditeľnom spektre, najmä ale v ultrafialovom, čiastočne v infračervenom spektre), sa používa pre liečenie ,,somatických“ ochorení, najmä hojenie rán a kožných neduhov. V tomto prípade lampa vysiela svetlo na postihnutú tkáň. Svetelná terapia, o ktorej čítate tu, používa najmä viditeľné spektrum svetla, a svetlo musí prejsť očami (sietnicou).

 

Využitie - účinky

  • lepšia a vyváženejšia nálada
  • relaxacia, vnútorné upokojenie
  • eliminácia stresu
  • eliminácia únavy a nárasť energie
  • vyššia koncentrácia
  • lepšia kvalita spánku – aj u  ľudí, ktorí spia ako keď ich hodí do vody
  • náprava porúch spánku (zlepšenie biorytmov spanie/bdenie) – i v prípade, že sa jedná o symptómy (napríklad u Parkinsonovy, Alzheimerovy a ďalších chorôb)
  • zvýšenie mentálnej výkonnosti (i v športe)
  • redukcia depresií – endogénnych i sezónnych (SAD) a úzkostných porúch
  • úprava jetlag
  • redukcia chronického únavového syndrómu a posttraumatického syndrómu
  • náprava porúch cirkadiánych rytmov
  • zvýšenie libida – sexuálnej apetencie
  • rýchlejšie hojenie rán
  • pôsobí ako analgetikum – zníženie bolesti
  • zvýšenie produkcie některých hormonů, např.serotoninu
  • zvýšení produkce niektorých vitamínov, napr. vitamínu D
  • (!) Aktuálne covid-19: svetlo lampy zvyšuje prítomnosť vitamínu D, ktorý je dôležitý pre veľa zdravotných procesov v tele. Okrem iného jeho pokles znižuje imunitu a je vyšší výskyt infekčných chorôb, ako napríklad chrípky.

Prim. MUDr. Ondřej Topolčan, primár oddelenia imunochemickej diagnostiky Fakultnej nemocnice v Plzni uskutočnil výskum hladiny vitamínu D u pacientov s ochorením covid-19. Zistil, že v prípade ťažkých stavov bola prakticky vždy hladina veľmi nízka až nemeriteľná. U ľudí s normálnym priebehom ochorenia  bola nízka. /U zdravých bola v norme./ Pri covide pomáha vitamín D blokovať cesty, ktorými virus preniká do buňky. /Zdroj: česká wikipedia: ,,Vitamín D"/. 

 

Názor významného českého psychiatra na svetelnú terapiu (fototerapiu):

Účinok je výrazný u 70–90 % chorých so SAD (sezónna afektívna depresia – občas ju zažije takmer každý dospelý). Plná remisia sa objavuje po fototerapii už po 1–2 týždňoch aplikácie. Jej použitie je bezpečné, ale efekt pretrváva iba krátko po dobe aplikácie.

doc. MUDr. Ján Praško, CSc.

Doba použitia

Pre zlepšenie nálady po prebudení  často stačí i 5 až 10 minút. Pre plnú šírku účinkov na organismus sa odporúča používať svetelnú terapiu, najmä v kritických obdobiach (málo slnečného svitu, stres, depresívne nálady apod.) každý deň najmenej 30 minút, po dobu minimálne 14 dní.

Z hľadiska časového úseku dňa sa osvedčilo použitie hneď po prebudení, a potom popoľudní.

 

Dosavadné skúsenosti se svetelnými okuliarmi (Lumi a Retimer)

Spätná väzba Galaxy - od užívateľov a spolupracujúcich psychológov a psychiatrov (2021): 

  • Potvdzujú sa deklarované účinky, nástup účinkov býva však veľmi  rýchlejší ako uvádza výrobca, najmä na zlepšenie spánku a nálad.
  • Výborne a spoľahlivo máme hlášené účinky na zlepšenie spánku - u osôb s velkými poroblémami i u ,,zdravých" osôb, ktoré majú iba mierne nekvalitný spánok (zlepšenie subjektívne značné).
  • Máme hlášené i výsledky, ktoré nás prekvapili, napr. na riešenie prerušovaného ľahkého spánku: pri spontánnom probudení sa nad ránom alebo neskoro  v noci aplikácia okuliarov na 20 alebo 40 minút - po nej sa opäť (a ihneď) dostavil kvalitný hlboký spánok (spontánne zobudenie sa v 7-9 hodín ráno).

 

Zdravotné upozornenia

Svetelnú terapiu používajte so zvýšenou opatrnosťou alebo sa poraďte s lekárom v týchto prípadoch:

  • ťažké depresívne stavy (maniodepresia, psychóza, neuróza, bipolárna porucha),
  • nedávna operácia očí,
  • vysoká citlivosť na svetlo,
  • závažná očná vada, napríklad krvácanie do sklovce, glaukóm, poruchy sietnice (napr. makulárna degenerácia).

 

Môžu sa vyskytnúť nežiadúce účinky:

  • bolesti hlavy, 
  • žaludočná nevoľnost,
  • pocit namáhania očí, 
  • zvýšená nervozita (hyperaktivita),
  • problémy so spánkom. 

Nežiadúce účinky sú väčšinou mierne, prechodné a sami odoznia  Pre zmiernenie nepoužívajte svetlo večer pred spaním, znížte intenzitu, používajte v osvetlenej miestnosti (nie v tme). Pri nežiadúcich účinkoch terapiu svetlom ukončite a znova opakujte až negatívne prejavy skončia alebo až za 24-48 hodín.

 

Poznámka:

Využitie aj zdravotné upozornenia sa medzi jednotlivými prístrojmi a metódami svetelnej terapie mierne líšia. Rozdiely však nie sú veľké, niekedy ide len o rozdiely v legislatívnej zdravotnej úprave výrobkov v rôzných krajinách a nie v skutočnej praxi. Prípadné rozdiely väčšinou vyplývajú z logiky veci alebo praktického použitia výrobku, napríklad u svetelnej biolampy sa musíte zdržiavať v jej dosahu, naopak se svetelnými okuliarmi môžete chodiť.

 

Materiál spracovala: Galaxy a WAAT, 2020.

 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie